/Witamina C – właściwości i zastosowanie. Czy witamina C leczy przeziębienie?

Witamina C – właściwości i zastosowanie. Czy witamina C leczy przeziębienie?

Witamina C (kwas askorbinowy) jest jedną z najczęściej polecanych i stosowanych w profilaktyce przeziębień. Stawiana jest tuż obok witaminy B i witaminy B12 jako najważniejsza dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Bierze udział w wielu procesach zachodzących w naszym ciele, a jej niedobór może mieć przykre konsekwencje. Jaka jest funkcja witaminy C w organizmie, jakie są jej rodzaje, właściwości i zastosowanie?

Funkcja witaminy C w organizmie:

– bierze udział w budowaniu tkanki łącznej;

– wspomaga produkcję kolagenu;

– wzmacnia układ immunologiczny.

Czy witamina C jest skuteczne w leczeniu przeziębienia?

Przez wiele lat kwas askorbinowy uważany był za świetny środek na przeziębienie. W 2007 roku naukowcy udowodnili jednak, że witamina C nie skraca czasu trwania infekcji, kiedy tak już się rozwinie, a powszechne przekonanie to mit!.

Czy jednak witamina C jest całkowicie nieskuteczna, jeżeli chodzi o unikanie chorób? Wręcz przeciwnie! Badania wykazały, że kwas askorbinowy świetnie sprawdza się jako produkt w profilaktyce przeziębień. Witamina C przyjmowana systematycznie codziennie zmniejsza czas przeziębienia o ok. 8-10%, a najbardziej skuteczna jest u osób ciężko trenujących, u których ryzyko infekcji zmniejsza się aż o 50%. To właśnie dlatego stanowi składnik tak wielu suplementów dla sportowców.

W skrócie, witamina C nie ochroni nas, gdy już złapiemy przeziębienie, jednak regularne jej przyjmowanie zmniejsza ryzyko pojawienia się infekcji.

Objawy niedoboru witaminy C

Objawy niedoboru witaminy C w naszym organizmie są widoczne. Zbyt mała ilość kwasu askorbinowego przyczynia się do osłabienia naczyń włosowatych, może także doprowadzić do anemii, ponieważ witamina C wspomaga wchłanianie żelaza.

Niedobór witaminy C może być przyczyną niektórych chorób, takich jak szkorbut, chorób oksydacyjnych, spowodowanych uszkodzeniami wolnych rodników, zmian w kościach oraz chrząstkach, a nawet doprowadzić do astmy.

Zobacz również: Czosnek – naturalny abtybiotyk. Właściwości i zastosowanie

Objawy niedoboru witaminy C, na które powinniśmy zwrócić uwagę to:

– ciągłe osłabienie;

– szybkie męczenie się;

– spadek apetytu;

– spuchnięte, krwawiące dziąsła;

– skłonność do występowania siniaków;

– bóle mięśni i stawów.

Rodzaje i właściwości witaminy C

W sklepach medycznych i aptekach, znajdziemy kilka rodzajów witaminy C. Mogą różnią się one poszczególnymi właściwościami oraz szybkością wchłaniania.

Witamina C lewoskrętna (kwas l-askorbinowy)

Według niektórych jest to jedyna odmiana witaminy C, która faktycznie działa w profilaktyce przeziębień i najszybciej się wchłania. Niestety jest to chwyt marketingowy, wykorzystywany przez koncerny farmaceutyczne, gdyż witamina C lewoskrętna jest zazwyczaj dużo droższa od zwykłego kwasu askorbinowego.

Witamina C lewoskrętna najczęściej dostępna jest w postaci proszku.

Właściwości witaminy C lewoskrętnej:

– jest najbardziej naturalną odmianą witaminy C (nie zawiera parabenów i konserwantów);

– działa antyoksydacyjne (usuwa toksyny i pozostałości leków);

– usprawnia przyswajanie żelaza;

– wspomaga leczenie alergii oraz astmy;

– poprawia pracę układu immunologicznego;

– stymuluje pracę wątroby.

Witamina C 1000

Szczególnie zalecana w przypadkach niedoboru witaminy C oraz w profilaktyce. Ze względu na dużą dawkę kwasu askorbinowego, witaminy C 1000 nie powinny brać dzieci poniżej 12 roku życia. Dostępna zazwyczaj w postaci tabletek doustnych lub tabletek do rozpuszczania w wodzie.

Witamina C 1000 przeciwwskazania:

– wiek poniżej 12 roku życia;

– kamica nerkowa;

– zaburzenia metabolizmu żelaza;

– fenyloketonuria;

– nadwrażliwość na składniki preparatu.

Stosowanie witaminy C1000 systematycznie może wywołać pewne skutki niepożądane, takie jak:

– biegunka;

– odkładanie się kamieni szczawianowych, moczanowych i cystynowych;

– ból głowy;

– zaczerwienienia skóry;

– częstomocz.

Witamina C liposomalna

Witamina C liposomalna to produkt stosunkowo nowy, gdyż pojawiła się po raz pierwszy w 2004 roku. Jest to najłagodniejsza odmiana witaminy C, która nie obciąża żołądka. Dobrze się wchłania i dociera do wszystkich komórek, wykazujących zapotrzebowanie na tę witaminę.

Właściwości witaminy C liposomalnej:

– redukuje stany zapalne, związane z gorączką i grypą;

– wzmacnia odporność;

– jest składnikiem kości, ścięgien, więzadeł oraz skóry;

– przyspiesza gojenie się ran oraz złamań;

– wspomaga kondycję oczu;

– ma właściwości przeciwutleniające.

Szacuje się, że jedna dawka liposomalnej witaminy C jest nawet o 90% lepiej przyswajalna niż zwykły kwas askorbinowy.

Jakie jest zapotrzebowanie na witaminę C?

Ludzki organizm nie wytwarza witaminy C, a to oznacza, że musi ją dostarczać z pożywienia oraz w postaci suplementacji. Zapotrzebowanie na witaminę C wynosi ok. 40-50 mg na dobę u dzieci, 75 mg u kobiet i ok. 90 mg u mężczyzn. Oczywiście wszystko zależy od masy ciała danej osoby oraz tryby życia.

Zapotrzebowanie na witaminę C zwiększa się u osób aktywnych fizycznie, osób starszych, cierpiących na nadciśnienie tętnicze czy cukrzycę. Więcej kwasu askorbinowego powinny przyjmować także palacze, osoby będące narażone na silny stres oraz kobiety w ciąży. Zaleca się zwiększanie dawki także w przypadkach zaburzenia czynności jelit czy wymiotów.

Czy witaminę C można przedawkować?

Witamina C jest rozpuszczalna w wodzie i jej nadmiar wraz z nią wydalany jest z organizmu. Oznacza to, że jeżeli przyjmiemy większą dawkę witaminy C, niż potrzebuje jej organizm, to, co nie zostanie zużyte, będzie po prostu wydalone. Jednak w niektórych przypadkach przyjęcie dawki większej niż 1000 mg może skutkować zaburzeniami pracy układu pokarmowego, bólem głowy, brzucha lub wysypką skórną. Duże dawki witaminy C mogą przyczyniać się także do zakwaszania moczu, co w konsekwencji może prowadzić do powstawania kamieni nerkowych.

Witamina C – lepsza z jedzenia czy w suplementach?

Badania wykazują, że same suplementy nie wystarczą. Amerykańscy naukowcy udowodnili, że naturalna witamina C, występująca w owocach i warzywach nie tylko lepiej się wchłania, ale także dłużej utrzymuje w organizmie. Przestrzega się więc przed zastępowaniem owoców suplementami – są one dobre w uzupełnieniu niedoboru witaminy C, jednak nie zapominajmy, że zdrowa dieta lepiej wpłynie na nasz organizm.

Jak chronić się przed niedoborami witaminy C z pożywienia?

Podczas obróbki produktów spożywczych, tracimy wiele ważnych składników odżywczych, w tym także witaminę C, która jest wrażliwa na temperaturę, światło i powietrze. Chcąc uchronić pożywienie przed jej utratą, należy:

– wybierać źródła witaminy C, które możemy spożywać w postaci surowej (owoce, warzywa);

– stawiać na jak najświeższe produkty (najwięcej witaminy C w owocach i warzywach znajduje się zaraz po zbiorze, w trakcie przechowywania jej ilość maleje);

– kroić i obierać owoce i warzywa produktami ze stali nierdzewnej (rdzewne tworzywo przyspiesza rozkład witaminy C);

– nie przetrzymywać obranych owoców i warzyw w wodzie zbyt długo;

– owoce obierać ze skóry cienko, gdyż to pod skórką znajdują się największe ilości witaminy C.

Sprawdź: Właściwości i rodzaje miodu

Produkty z największą ilością witaminy C

Poniżej przedstawiamy krótką listę produktów, w których znajduje się największa ilość witaminy C w przeliczeniu na 100g.

1. Dzika róża – do 1800 mg.

2. Acerola – 1000-4000 mg.

3. Rokitnik – do 1100 mg.

4. Dereń – do 200 mg.

5. Czarna porzeczka – ok. 180 mg.

6. Natka pietruszki – ok. 180 mg.

Czy witamina C pomaga w walce z nowotworami?

Opinie w skuteczności witaminy C w walce z nowotworami są podzielone. Niektórzy naukowcy uważają, że podawanie odpowiednich dawek Witaminy C w zastrzykach może przyspieszyć zabijanie komórek nowotworowych i pomóc w złagodzeniu efektów chemioterapii i radioterapii. Badania nad tym tematem są jednak rozbieżne i wiele z nich wskazuje, że kwas askorbinowy nie ma wielkiego znaczenia w leczeniu nowotworów.

Zobacz też: Rak trzustki – jakie są objawy? Jak leczyć?

Działanie witaminy C na kości i stawy

Witamina C bierze czynny udział w produkcji kolagenu, dzięki czemu uważana jest za skuteczny środek wzmacniający kości i stawy. Co więcej, witamina C jest składnikiem niezbędnym do wydzielania osseiny – składnika budulcowego kości.

Witamina C, a kondycja skóry

Wspomagając produkcję kolagenu, kwas askorbinowy działa korzystnie na kondycję skóry, redukując oznaki starzenia. Co więcej, witamina C jest silnym przeciwutleniaczem, który usuwa wolne rodniki i chroni skórę przed szkodliwym działaniem promieni UV.

Jaką witaminę C podawać dzieciom?

Dzieciom najlepiej podawać witaminę C w jak najnaturalniejszej formie, czyli w owocach i warzywach. Dla uzupełnienia niedoboru warto zastosować sól kwasu askorbinowego, którą otrzymuję się poprzez zobojętnienie kwasu askorbinowego z sodą oczyszczoną lub wodorotlenkiem sodu.

W aptekach lub sklepach medycznych znajdziemy także specjalne produkty, zawierające witaminę C przystosowaną dla najmłodszych.

Witamina C a tabletki antykoncepcyjne

Przyjmowanie witaminy C w dawce większej niż 1000mg na dobę może zaburzyć działanie tabletek antykoncepcyjnych i zwiększyć stężenie estrogenu we krwi (nawet do 50%). Może to przyczynić się do wywołania niepożądanych działań, związanych z nadmiarem estrogenu, takich jak: wzdęcia, nudności, wymioty, infekcje pochwy i dolegliwości ze strony pęcherzyka żółciowego.

Nadmierna dawka witaminy C może również nasilać działania niepożądane innych leków.

 

Czy to grypa? Zobacz przyczyny i objawy.

Źródła:

https://www.poradnikzdrowie.pl/zdrowie/apteczka/witamina-c-nie-tylko-na-przeziebienie-wlasciwosci-i-zastosowanie-witam-aa-GdaG-BQ2f-YivZ.html

http://www.medonet.pl/zdrowie,witamina-c-nie-jest-panaceum-na-przeziebienia-i-grype,artykul,1724360.html

https://onkolmed.pl/witamina-c-i-jej-wlasciwosci

Oxalate absorption and endogenous oxalate synthesis from ascorbate in calcium oxalate stone formers and non-stone formers, www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15558527